Ноїв Ковчег. Як зводили найбільшу у світі дерев’яну каркасну будівлю
Автор: Wood-Mizer, Europe
Теґи
«І сказав Бог Ною: Зроби собі ковчега з дерева ґофер. З перегородками зробиш ковчега, і смолою осмолиш його ізсередини та ізнадвору. І отак його зробиш: три сотні ліктів довжина ковчега, п'ятдесят ліктів ширина йому, а тридцять ліктів височина йому. Отвір учиниш в ковчезі, і звузиш на лікоть його від гори, а вхід до ковчегу влаштуєш на боці його. Зробиш його на поверхи долішні, другорядні й третьорядні. А Я ось наведу потоп, воду на землю… І Ной зробив це, він робив все, що Бог казав йому» з Книги Буття .
Ковчег – один із найзнаковіших релігійних символів у світі. Легенди про потоп та ковчег існують всюди, де живуть люди: такі історії збереглись у понад 200 культурах по всьому світу. Тому, коли творці нового тематичного парку розваг в Кентуккі, США, розглядали різні варіанти проєкту, Ковчег виявився очевидним вибором.
Натхнення прийшло з бажання створити сімейний атракціон, який спонукає людей переосмислити Біблійну історію в наші дні. Реконструкція Ноєвого Ковчегу в місті Вільямстаун, штат Кентуккі, зайняло трохи більше півтора року і вважається найбільшою окремою дерев’яною каркасною конструкцією у світі. На її будівництво використали 7300 м3 деревини. Ковчег займає площу в півтора футбольні поля, а за об’ємом дорівнює 500 вантажівкам з напівпричепами та включає в себе три рівні експонатів плюс ресторан на 600 місць на верхній палубі. Максимальна місткість Ковчега складає 10 000 осіб, хоча організатори планують впускати одночасно до 3 000 осіб.
Дизайн
Ідея належить Кену Хему, президенту Answers in Genesis, і Патріку Маршу – всесвітньо відомому арт-директору, який створив атракціони «Щелепи» та «Кінґ Конґ» в Universal Studios у Флориді. Проєкт «Ковчег» почався на папері, коли образи Патріка Марша були поєднані з досвідом у галузі будівництва та архітектури компанії Troyer Group з Індіани, відомої тим, що вона побудувала американський фермерський ринок в Елкгарті, штат Індіана, найбільший у США ангар з дерев’яними опорами. Лерой Троєр з Troyer Group розробив архітектурний план для парку розваг, який отримав назву The Ark Encounter, і найняв будівельників-амішів, з якими вже працював раніше, які є майстрами у теслярній справі.
Найперше запитання, яке виникло в архітекторів, було на здивування простим – якої довжини лікоть? Ця міра довжини, що існувала в минулому, дорівнює відстані від ліктя до кінчика найдовшого пальця. В проєкті «Ковчег» використовували одиницю вимірів з древньоєврейських джерел – лікоть довжиною 51,8 см, в результаті чого загальний розмір самого Ковчега склав 155,5 м завдовжки, 15,2 м заввишки та 25,9 м завширшки.
Постачання деревини
Одною з найбільших проблем, які виникли у будівельників, було питання постачання пиломатеріалів в необхідних кількостях та розмірах.
І тепер час познайомитись з компанією Colorado Timberframe недалеко від Денвера, яка стверджує, що є «найбільш та найбільш сучасним підприємством з виробництва дерев’яних каркасів в Північній Америці». Це величезна фабрика, оснащена найновішими технологіями та деревообробним обладнанням, що включає і стрічковопилковий верстат Wood-Mizer LT15.
Одного разу Кінан Томпкінс, власник Colorado Timberframe, отримав і-мейл від одного зі своїх працівників, в якому було: «Якщо в нас найбільше підприємство з виготовлення дерев’яних каркасів в Північній Америці, чому б нам не взятись за найбільший дерев’яний каркас?» Кінан зв’язався з The Troyer Group в той момент, коли проєктування ковчега наближалось до завершення, і терміново потрібен був постачальник деревини. «Вони сумнівались, чи зможе одна компанія впоратись з таким об’ємом, - каже Кінан. – Ми сказали, що так, ми виконаємо весь проєкт. Виготовимо пиломатеріали будь-яких розмірів за вашою специфікацією».
Розпилювання матеріалу
Компанія Colorado Timberframe отримала контракт та одразу взялась до роботи. Для конструкції самого дерев’яного каркасу потрібно 3500 м3 важких колод. Розмір кожного окремого дерев’яного елемента був точно визначений. В кожному брусі потрібно було висвердлити стики та пази для збирання конструкції. «Ми найняли ще людей та загалом працювали в три зміни 24 години на добу, 6 днів на тиждень впродовж року», - розповідає Кінан. «Бригада складалась з 25 осіб: розпилювальники з ручними бензопилами, оператори верстатів, хлопці на розвантаженні. Це не враховуючи нашої монтажної бригади: у нас було ще 19 хлопців, які працювали разом з амішами на території Ковчега».
Всі пиломатеріали квадратного січення, які використовували всередині Ковчегу, виготовлені з ялиці Дугласа, вирощеної в Орегоні, Вашингтоні та Британській Колумбії, Канада. «Всього було 120 напівпричепів з лісом, - розповідає Кінан. – Ми привезли весь цей грубо напилений брус та розрізали його в розмір, оскільки в інженерних планах були дуже конкретні вимоги до кінцевих розмірів пиломатеріалу. Ось де нам дійсно дуже допоміг верстат Wood-Mizer. Приблизно половина дерев’яного каркасу Ковчега пройшла через пилораму LT15».
Стрічковий верстат LT15 входить до лінійки Wood-Mizer початкового рівня. Такі верстати часто купують ті, хто любить працювати з деревом, та розпилювальники-початківці. Однак у верстата є особливість: оскільки його станина складається з сегментів, які можна додавати, то верстат здатен розпилювати колоди практично без обмежень по довжині. Тому такі компанії як Colorado Timberframe використовують LT15 з подовженою станиною виключно в комерційних цілях. «Пилорама LT15 була важливою частиною процесу, - каже Кінан. – По-перше, для розпилювання брусу в розмір, а по-друге, пиломатеріал для цього проєкту був величезним, і нам довелось виготовити власні піддони на замовлення. Таким чином всі піддони були зроблені на LT15 з обрізків та відходів. Уявляєте, скільки піддонів знадобилось на для 3500 м3 пиломатеріалів!»
На верстаті використовували пилки Wood-Mizer 4/32 та 10/30 DoubleHARD, однак леза були адаптовані, щоб досягти рустикальної обробки поверхні, як і було передбачено проєктом. «Архітектори хотіли, щоб деревина мала сільський характер, щоб виглядала як необроблені пиломатеріали, - поділився Кінан. – Ми модифікували леза, щоб поверхня розпилу була, як після звичайної пилорами».
Подальші приготування
Коли випиляли балки потрібного розміру, почали процес вторинної обробки: в кожній балці з максимальною точністю просвердлили пази, отвори та інше на новому верстаті з ЧПУ. «Пиломатеріал проходив через CNC машину K2I Hundegger. В нас є гусеничний конвеєр завширшки чотири фути, тому ми могли обробляти балки завширшки 120 см та заввишки до 50 см, а завдовжки 18,3 м. Ми замовили цю машину для великих комерційних проєктів. Вона виконує всі традиційні операції – врізні та шиповані з’єднання, а також свердління та прорізи, будь-які пази та виїмки, необхідні для кріплення сталевих пластин або для дерев’яних з’єднань».
Але не всю деревину потрібно було перетворювати в брус квадратного січення. За планом конструкції Ковчега 66 масивних колод завдовжки 16,8 м йдуть від нижнього поверху до самого верху Ковчегу. Ці колоди, які використовують як колони, були стовбурами ялини, вражені жучком. «Ми цілеспрямовано намагались використовувати якомога більше деревини, що залишилась після розчищення лісів» - зазначив Кінан. Компанія Colorado Timberframe побудувала спеціальний пристрій, щоб обертати ці масивні колоди та вирізати необхідні стики та пази. Все зроблено вручну командою з шести осіб, яким знадобилось по два повні дні, щоб закінчити одну колоду.
Незважаючи на жорсткий графік, Colorado Timberframe зуміла виконати замовлення цілком та вчасно, пропрацювати над проєктом трохи більше року, одночасно продовжуючи будувати дерев’яні каркасні будинки і для інших своїх клієнтів. «До винайдення сталі та бетону люди працювали з деревом та робили неймовірне, - міркує Кінан. – Тож цей проєкт це своєрідне повернення до витоків, але в сучасному контексті».
Кінан поділився, що ключем до успіху було управління проєктом, організація та планування. «Геннінг Мунд, наш німецький майстер з обробки деревини та мій партнер, без нього ми би не впорались, - сказав Кіна. – Вважаю, що він найкращий лісоруб у США».
Будівництво
Приблизно за 2000 км на схід від заводу Colorado Timberframe, в Кентуккі, в серпні 2014 року почалось закладання фундаменту для Ноєвого Ковчегу. Території розчистили та вивезли 380 000 м3 землі. Безпосереднє зведення Ковчега стартувало у червні 2015 року.
План Ковчега передбачав встановлення дерев’яної конструкції на висоті 3,6 м від землі на 102 бетонних опорах. Коли деревина прибула в Кентуккі, почалось будівництво наймасивнішої дерев’яної каркасної конструкції. Як прийнято в цій технології будівництва, каркас Ковчега розділили на серії 2D секцій, які називали «вигинами». З кожним зібраним та встановленим фрагментом або «вигином», росла тривимірна структура. Вигнуте збирання проводилось на землі на піднятих дерев’яних платформах, щоб всі дерев’яні елементи були вирівняні та з’єднані, як гігантський пазл.
Перший «вигин» важив 12,5 т, і його збирання та встановлення зайняли два тижні. Два менші крани підняли його вертикально, а потім більший кран витягнув «вигин» на бетонні опори. Поступово будівельна бригада амішів набиралась досвіду, і до кінця проєкту «вигини» встановлювали двічі на тиждень. Коли проєкт наближався до завершення, Орі Леман, один з теслів-амішів привіз на будмайданчик свою мобільну пилораму Wood-Mizer LT40 та напиляв дощок для сотень лавок, які встановили всередині та довкола Ковчега.
Факти про будівництво Ноєвого Ковчегу
- Вага Ковчега – 15 800 т
- Пожежні виходи розраховані на обслуговування до 10 000 осіб
- Виконано 5 000 аркушів креслень для всіх аспектів конструкції
- Парковка вміщує до 4 000 автомобілів
- Ресторан на 600 місць розташований на даху
- Використано 15 150 листів фанери
- 27 000 кв.м бамбукової підлоги
- 67 467 просвердлених отворів в балках
- 95 т сталевих листів та металевих з’єднань
- 7 300 м3 деревини використано для конструкції
- 5 435 важких дерев’яних балок
- 300 000 гвинтів
- 50 000 кілочків та болтів
Відвідання Ковчега
Тематичний парк розваг The Ark Encounter відкритий для широкої публіки. Цю конструкцію тепер називають восьмим чудом світу. Сотні людей напряму працювали разом для досягнення загальної цілі – створення найбільшої окремої дерев’яної каркасної конструкції у світі. Завдяки необхідному досвіду, знанням, обладнанню та відданості справді таких компаній як Colorado Timberframe та Troyer Group, захопливий проєкт The Ark Encounter тепер приваблює відвідувачів з усього світу.
Стрічкові пилорами Wood-Mizer на будівництві Ковчега
Окрім верстата LT15 у компанії Colorado Timberframe, в проєкті Ноєвого Ковчегу брали участь як мінімум ще дві пилорами Wood-Mizer. Стрічковопилковий верстат LT70 розпилював перші балки на церемонії презентації «Кілочки та балки» на самому початку проєкту. Мобільна LT40 також використовувалась на місці в останні місяці проєкту, щоб випиляти дошки із залишків деревини та використовувати їх в оздобленні Ковчега.
Влітку 2016 року команда MOST-Україна відвідала Ноїв Ковчег. Репортаж про це читайте на цій сторінці.